Re-llegint mentre estem a casa

Segurament a molts de vosaltres us passa que tenim llibres que els al·lots de casa i ara al·lots a casa llegeixen infinitat de vegades, ni una ni dos ni tres, ja hem perdut el compte de les vegades que l’han llegit.
A casa passa amb el Narval (Ben Clanton, traducció Amanda B. Bradbury, editorial Joventut) No sé quantes vegades l’han llegit, l’hem llegit plegats o surt en una conversa. Per això, avui hem posat fil a l’agulla i hem tornat voluntàriament a Narval.
Us deixo aquí el fil que hem estirat i com he passat de mama a mediadora de lectura a casa.
- Hem buscat una bona estona per seure tranquil·lament i a sobre la taula hem posat els llibres, fulls en blanc, llapis, gomes i maquineta.
- Hem començat parlant dels llibres (a les fotos veureu que falta un dels llibres de la col·lecció, l’hem deixat en préstec..) Vam repassar qui l’havia escrit, qui l’ha traduït, quina editorial el publica, com son els personatges, les guardes, els interiors -busquem si hi ha una pauta que es repeteix, com de llargues o curtes son les històries, quines son les característiques de cadascú dels personatges, què en sabem d’ells, quines coses no en sabem…
- Passem a un full que farem servir d’esborrany i anem apuntant el que diem, així mentre parlem, escrivim i no ens deixem res del Narval, la Medu i la Lludri.

- Dobleguem en dues parts un altre full. Sobre aquest treballarem en net. Cadascú de nosaltres -els que fem aquesta re-re-lectura som en Joaquim, la Victòria i jo mateixa- escull un personatge de la sèrie i els dibuixem
- Sobre el nostre retrat apuntem el que hem apuntat al paper esborrany, per no deixar-nos res a dir.
- Un cop tenim el nostre retrat-robot tornem als llibres. I escollim una vinyeta a on el nostre personatge escollit sigui el protagonista. I els proposo canviar alguna cosa o bé del text o bé de la il·lustració. En aquest moment encetem una molt interesant conversa literària ja que hem de decidir què canviem, què deixem, si necessitem més informació, com modifica la nostra proposta de canvi el final de la història i anem xerrant de les decisions narratives que escollim. Aquí cadascú farà els canvis que vulgui, en J. intervé en el text, la V. decideix afegir coses “camuflades” i jo canvio una vinyeta sencera.
- Ens posem mans a l’obra i apliquem els canvis, dibuixem, pintem, ens preguntem coses i seguim el fil narratiu que proposem
- Ens expliquem i ens ensenyem el resultat final, tot parlant de les decisions que hem pres i de per què les hem adoptades. Ens escoltem i també donem la nostra opinió sobre els canvis dels altres. I com hem agafat en préstec els personatges però ara la història és nostra, decidim signar-la amb els nostres noms.
- Per acabar decidim muntar una Expo-Narval.

- Jo creia que acabaríem aquí, però ells sempre tenen l’última paraula i en J. ha decidit anar a buscar un altre còmic per llegir (Gats indòmits de Sarah Andersen, traducció Alena Pons, edita La Galera) i la V. es posa a re-re-re llegir Narval, Medu i Lludri i quedem que demà ho farem amb un àlbum il·lustrat.
Us animeu a re-re-llegir amb nosaltres?
Genial!!! Aix Narval!!! Això sí que és treballar bé un bon llibre
M'agradaM'agrada
❤ Gràcies, tresor
M'agradaM'agrada